Elämänmuutos kariutuu usein inhimilliseen kompurointiin – näillä keinoilla onnistut

Päivitetty: 2.1.2022 | Julkaistu: |

Elämänmuutos. Tavalla tai toisella se kangastelee taas monen mielessä, kun vanhasta vuodesta on enää rippeet jäljellä. Mutta miten onnistua? Käyttäytymistieteen asiantuntija Katy Milkman opastaa muutoksen tielle. 

Kalenterin taitekohdat ovat monelle kutsu aloittaa uusi elämä – laihtua, lopettaa tupakointi, aloittaa lenkkeily, vaihtaa työpaikkaa, mennä ajoissa nukkumaan, lakata huutamasta, erota, löytää se oikea ja tulla muutenkin kaikin puolin paremmaksi versioksi itsestään.

Heti maanantaina siis lopetan jokailtaisen suklaan mussuttamisen ja heti ensi kuun alussa alan käydä lenkillä joka aamu. Tammikuun ensimmäisenä laitan korkin kiinni ja syyskauden alussa ilmoittaudun viimeinkin ukulelensoiton alkeiskurssille. 

Olemme elämän taitekohdissa avoimempia elämänmuutoksen mahdollisuudelle kuin keskellä omalla painollaan rullaavaa arkea.

Paitsi että nopeasti elämänmuutos on pelkkä muisto, kun suklaalevy tipahtaa taas viikonloppuna kuin vahingossa ostoskärryyn, aamulenkki-innostus ei kestä sateisten päivien yli, viini vie voiton tipattomasta pimeänä pakkasiltana ja lopulta soittotunneillekaan ei löydy sopivaa aikaa. 

Ei ihme, jos sadannennen epäonnistumisen jälkeen alkaa uskoa, että muuttuminen on todennäköisesti mahdotonta. Ihan sama jatkaa entisellä linjalla. 

Käyttäytymistieteilijä Katy Milkman on omistanut akateemisen uransa käyttäytymisen muutoksen tutkimiseen. Vuonna 2021 ilmestyneessä kirjassaan How to Change – The Science of getting from Where You Are to Where You Want to Be hän lupaa opastaa lukijansa tieteen avulla ”sieltä missä olet sinne mihin haluat mennä”. 

1. Aloita elämänmuutos puhtaalta pöydältä

Vaikka moni lupaus unohtuu, ajankulun taitekohdissa on silti sitä jotain. 

Milkman kertoo, että elämässä toistuvat ajanjaksot, jolloin ihminen kokee olevansa jonkin uuden äärellä. Se voi olla uusi vuosi, oma syntymäpäivä, töihin paluu, opiskeluvuoden alku jne. 

Näinä hetkinä tuntuu monesti siltä, että vanha ja väsynyt olomuoto jää taakse ja parempi minä on valmis tarttumaan ohjaksiin. 

Vaikka kaikki uudenvuodenlupaukset eivät kestäkään, tutkimusten mukaan olemme taitekohdissa avoimempia elämänmuutoksen mahdollisuudelle kuin keskellä omalla painollaan rullaavaa arkea. Tulee tunne, että tästä voi alkaa uusi, erilainen luku.

2. Jätä itsellesi jouston varaa

Milkman kertoi uskoneensa pitkään, että rutiinit ja niissä mahdollisimman tiukasti pysytteleminen on onnistuneen elämänmuutoksen edellytys. Googlen työntekijöiden keskuudessa tehty koe osoitti olettamuksen ainakin osittain vääräksi. 

Tutkimuksessa kaikkiaan 2500 Googlen työntekijää osallistui kuukauden kestäneelle kurssille, jonka aikana heidän oli tarkoitus opetella liikkumaan säännöllisesti. 

Milkman kollegoineen jakoi porukan kahteen ryhmään. Rutiiniryhmää ohjattiin käymään kuntosalilla samaan aikaan joka päivä. Toisen, joustavan ryhmän, jäseniä taas rohkaistiin käymään salilla vaihtelevina aikoina.  

Sekä rutiiniryhmään että joustavaan ryhmään kuuluneet työntekijät saivat kuukauden ajan ponnistuksistaan pienen rahallisen palkkion ja päätyivät liikkumaan suunnilleen yhtä paljon. 

Kun rahapalkkioiden antaminen lopetettiin, tutkijoita odotti yllätys: joustavan ryhmän jäsenet jatkoivat uutta liikuntaharrastustaan aktiivisemmin kuin rutiiniryhmäläiset. 

Rutiiniryhmäläisten keskuudessa kävi niin, että jos tietylle kellonlyömälle suunniteltu salivisiitti ei onnistunut, liikunta-aikaa ei yritetty siirtää toiseen ajankohtaan vaan liikkuminen jätettiin kyseiseltä päivältä väliin kokonaan. Joustavassa ryhmässä peruuntuneita liikuntatuokioita siirreltiin ketterämmin muihin menoihin sopiviin koloihin. 

Milkman ja kollegat päättelivät, että johdonmukaisuus ja säännöllisyys siis auttavat elämänmuutoksessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta toisaalta rutiinien liiallinen jäykkyys voi koitua esteeksi elämänmuutokselle. 

3. Kun neuvot muita, pärjäät itsekin paremmin

On helppo uskoa, että jos yritykset opetella uusille tavoille jatkuvasti kariutuvat, kannattaa kääntyä asiantuntija-avun puoleen. Palkata henkilökohtainen valmentaja, käydä ravitsemusterapeutilla, antaa jonkun viisaamman kertoa. 

Avun hakeminen on tietysti monesti paikallaan, mutta yllättävän usein auttaa, jos apua elämänmuutokseensa tarvitseva ryhtyy auttajaksi itse. 

Katy Milkman kertoo psykologi Lauren Eskreis-Winklerin tutkimuksesta, joissa opiskelijoita pyydettiin kirjoittamaan nuoremmille opiskelijakollegoilleen vinkkejä tehokkaan opiskelun tueksi. Vinkkilistojen kirjoittajat pärjäsivät paremmin omissa opinnoissaan kuin kontrolliryhmään kuuluneet eli he, joilta ei ollut pyydetty vinkkejä.

Siksi ei ole ihme, että moni kokemusasiantuntija ja vertaistukija päätyy muita auttaessaan auttamaan itseään vähintään yhtä paljon kuin muita. 

4. Yhdistä elämänmuutos johonkin hauskaan

Jos elämänmuutos tuntuu vain ja ainoastaan tylsältä tai vaikealta, todennäköisesti se epäonnistuu. Siksi uusien tottumusten opetteluun kannattaa punoa mukaan asioita, joista tietää nauttivansa. Esimerkiksi:

  • Katso jakso suosikkisarjaasi samalla, kun kotijumppaat.
  • Suuntaa päivän kävelylenkillä sellaisiin paikkoihin, joista pidät (tutun järven rannalle, lähimetsään, kaupungin vilinään – mikä vain itsestäsi tuntuu mukavimmalta).
  • Totuttele uuteen uimisharrastukseen seudun kivoimmassa kylpylässä. 
  • Kuuntele juoksulenkillä suosikkipodcastejasi tai äänikirjoja.
  • Ota kamera mukaan patikointiretkelle. 
  • Hanki kokoelma erilaisia teelaatuja, joita voit testata jokailtaisen viinilasillisen sijaan.

Yllättävän usein auttaa, jos apua elämänmuutokseensa tarvitseva ryhtyy auttajaksi itse. 

5. Räätälöi keinosi

Muutos ei juuri koskaan ole helppo. Joskus toisten antamista neuvoista voi olla apua, mutta Milkmanin mielestä on silti tärkeää muistaa, että se mikä toimii yhdelle, ei suinkaan aina sovi toiselle.

Vaikka naapurin Mikko tai Minna olisikin onnistunut pääsemään eroon liikakiloistaan painonhallintaryhmässä, kilojaan murehtivalle introvertille ajatus ryhmäkokoontumisista voi olla kauhistus. Hänelle saattaa sopia paljon paremmin vaikkapa netissä kokoontuva ryhmä tai innostava opaskirja. 

Pahimpiin henkilökohtaisiin esteisiinsä kannattaa siis tutustua huolella, sillä ne tunnistamalla pääsee jyvälle myös siitä, millaisilla keinoilla juuri itse pystyy parhaiten ylittämään ne. 

Lähde: Milkman, K. (2021). How to Change – The Science of Getting from Where You Are to Where You Want to Be.
Artikkelin kuva: Pixabay

Tutustu myös:

guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit