Kauniin ja karismaattisen on helppo häikäistä työnhaussa, mutta menestystä ei selitä pelkkä ulkokuori, tuoreessa henkilöstöalan tutkimuksessa selvisi.
Ulkoisesti kauniit ihmiset ovat etulyöntiasemassa työmarkkinoilla. Viehättävä ulkonäkö auttaa työpaikan saannissa, kauniiden ihmisten työpanos arvioidaan muita paremmaksi ja heille myös maksetaan parempaa palkkaa. Ilmiötä ei silti selitä pelkästään kaunis ulkonäkö.
Vastikään Personnel Psychology -lehdessä julkaistussa, Buffalon yliopiston johtamiskoulutuksen yksikössä tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että viehättävä ulkonäkö auttaa työmarkkinoilla myös mutkan kautta.
Ympäristön myönteinen reagointi lisää kauniiden itsevarmuutta
Kun ympäristö reagoi suotuisasti viehättävään ulkonäköön, se antaa kauniille tunteen omasta vaikutusvallastaan toisiin nähden.
Se lisää kauniin itsevarmuutta entisestään, mikä puolestaan paistaa hänen olemuksestaan takaisin ympäristöön. Syntyy itseään vahvistava myönteisten vaikutusten kehä.
Tunne omasta vaikutusvallasta näkyy erityisesti ilmeissä, eleissä ja muussa nonverbaalisessa viestinnässä. Tästä on apua esimerkiksi työhaastattelutilanteessa.
Itsevarma kehonkieli auttaa kaikkia
Onko tavallisten keskivertopulliaisten siis parhainta vain luovuttaa saman tien? Peli kun on menetetty jo siinä vaiheessa, kun haastattelija arvioi ovesta sisään kävelevän ihon kimmoisuutta tai leuan kulmikkuutta.
Ei aivan niinkään, tutkija Min-Hsuan Tu Buffalon yliopiston johtamistaidon yksiköstä lohduttaa.
Hän kertoo tutkimuksen tuloksia summaavassa tiedotteessa, että kaikki hyötyvät tutkimuksen löydöksistä.
”Työpaikkahaastattelussa puntteja kauniisiin kilpakumppaneihin nähden voi tasoittaa ottamalla itsekin käyttöön vaikutusvaltaa heijastelevan kehonkielen”, hän vinkkaa.
Voima-asento lisäsi vaikuttavuutta
Tuore tutkimus koostui kahdesta osatutkimuksesta, joissa arvioitiin kaikkiaan 300 koehenkilön videoitua hissipuhetta eli napakkaa tiivistelmää vahvuuksista kuvitteellisessa työnhakutilanteessa.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa työnantajien edustajat pitivät ulkoisesti viehättäviä osallistujia muita parempina kandidaatteina näiden ”vaikuttavamman nonverbaalisen presenssinsä” vuoksi.
Toisessa osatutkimuksessa tutkijat pyysivät osaa koehenkilöistä ottamaan käyttöönsä niin sanotun ”voima-asennon” hissipuheensa aikana.
Voima-asennossa seisottiin jalat olkapäiden levyisessä haara-asennossa, kädet lanteilla, leuka ylhäällä ja rintakehä ulos työnnettynä.
Voima-asennon ansiosta koehenkilöiden nonverbaalinen läsnäolo arvioitiin vaikuttavaksi silloinkin, kun kyseessä oli ulkoisesti vähemmän viehättävä koehenkilö.
Kaikki keinot käyttöön itsevarmuuden pönkittämiseksi
”Voimaa ja itsevarmuutta viestivä kehonkieli parantaa vähemmän hyvännäköisten mahdollisuuksia työmarkkinoilla”, Min-Hsuan Tu sanoo.
Hän muistuttaa kuitenkin, että voima-asento ei suinkaan ole ainoa keino.
”Mikä ikinä saakaan ihmisen tuntemaan olonsa itsevarmemmaksi, auttaa – olipa kyseessä sitten itselle osoitettu tsemppipuhe, tulevan onnistumisen visualisointi tai menneiden onnistumisten muistelu”, hän sanoo.
”Työnhaku on kauneuskilpailu”
Välillä käy niinkin, että vaikutuksen tekemiseen ei tarvita voima-asentoja. Pelkkä kuva ansioluettelossa riittää.
Miten kävi työhakemuksille, kun mukaan liitettiin kuvia erinäköisistä hakijoista – ja toisaalta silloin, kun kuvaa ei ollut mukana lainkaan?
Italialaisten Messinan yliopiston ja Marchen ammattikorkeakoulun tutkimuksessa vuodelta 2013 lähetettiin ansioluetteloja 1542 avoimeen työpaikkaan. Jokaiseen paikkaan lähetettiin kaikkiaan 8 CV:tä.
Ansioluetteloista neljässä oli kuva joko hyvännäköisestä miehestä, hyvännäköisestä naisesta, vähemmän hyvännäköisestä miehestä tai vastaavanlainen naisesta. Loput neljä lähetettiin kuvatta.
Keskimäärin 30 prosenttiin hakemuksista vastattiin.
Hyvännäköisten naisten hakemuksiin vastattiin 54 prosentissa tapauksista ja hyvännäköisten miesten 47 prosentissa tapauksista.
Vähemmän hyvännäköisten miesten hakemuksiin vastattiin harvemmin – vain 24 prosentissa tapauksista.
Vähemmän hyvännäköisten naisten kohdalla vastausprosentti suorastaan romahti: Ne hakemukset, joihin oli liitetty mukaan kuva ulkoisesti vähemmän viehättävästä naisesta, katsottiin vastaamisen arvoiseksi vain 7 prosentissa tapauksista.
”Työnhaku on kauneuskilpailu”, on italialaistutkimuksen otsikko – ja se saattaa välillä olla hieman liian totta.
Siksikin on erityisen tervetullut se orastava trendi, jossa työnantajat pyytävät jättämään kuvan hakemuksesta kokonaan pois.
LÄHTEETTu, M., Gilbert, E. K., & Bono, J. E. (2021). Is beauty more than skin deep? Attractiveness, power, and nonverbal presence in evaluations of hirability. Personnel Psychology. Published. https://doi.org/10.1111/peps.12469
University of Buffalo: Attractiveness pays off at work—but there’s a trick to level the playing field
Busetta, G, Fiorillo, F. &Visalli, E. (2013). Searching for a job is a beauty contest.
Artikkelin kuvat: Timur Romanov & King Lip / Unsplash
Lue myös:
- Harva syntyy johtajaksi, mutta taitavammaksi voi aina opetella
- Onnellinen työntekijä saa aikaan enemmän
- Tylyys tarttuu töissä kuin räkätauti
- Työuupumuksen tunnistaa usein viimeisenä uupunut itse – ja vasta sitten kun vaihtoehtoja ei enää ole
- Projekteja, silppua ja aina uusia alkuja – mikä auttaa jaksamaan nykytöissä?