Vanhempi, näin vältät uupumisen poikkeusaikana: Suunnittele, jousta ja luota itseesi

Päivitetty: 30.4.2020 | Julkaistu: |

Koronaviruksen aiheuttama tilanne luo perheille yhdessäolon mahdollisuuksia, mutta voi johtaa myös monenlaisiin vaikeuksiin ja ongelmiin. Tutkijat pelkäävät, että monien työn ja perheen samanaikaisten vaatimusten yhteensovittaminen saattaa altistaa vanhemmuuden uupumukselle.

Lasten etäkoulunkäynnin puitteista huolehtiminen tuo myös oman lisänsä kiireiseen arkeen.

”Riskejä on erityisesti niillä perheillä, jotka ovat olleet haavoittuvia jo ennen koronatilannetta. Vanhemmille, jotka ovat kokeneet haasteita vanhemmuudessa tai perhesuhteissa, tai joilla on elämässään muita stressitekijöitä, nykyinen tilanne voi muodostua painajaismaiseksi”, professori Kaisa Aunola Jyväskylän yliopistosta arvioi.

Vanhemmuuden uupumuksen ja sen seurausten minimoimiseksi lapsiperheiden vanhempien jaksamista tutkiva International Investigation of Parental Burnout (IIPB) -hanke on laatinut vanhemmille suosituksia, jotka auttavat selviämään nykyisestä poikkeuksellisesta ajanjaksosta mahdollisimman suotuisasti.

Kuuntelemalla itseään hahmottaa jaksamisensa rajat

”Olennaista on luottaa itseensä. Jos on aikaisemmin selvinnyt vanhemmuudessa kohtaamistaan haasteista, niin selviää myös tästäkin tilanteesta”, hankkeessa mukana oleva tutkijatohtori Matilda Sorkkila Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Sorkkila neuvoo, että koko perheenä voi tehdä sellaisia asioita, joista kaikki saavat virtaa ja hyvää mieltä. Tärkeää on viettää laadukasta aikaa yhdessä, hän muistuttaa.

”Kuuntelemalla itseään voi tunnistaa sen, mitä jaksaa tehdä ja mitä ei. Näinä poikkeusaikoina tekemisen laatu korvaa määrän”, Sorkkila sanoo.

Lapsiperheessä ei ole mahdollista olla läsnä joka tilanteessa ja vahtia kaikkea. Vanhemman kannattaa myös joustaa tarvittaessa.

Joustaa saa eikä superihmiseksi tarvitse ryhtyä

”Laadi lista asioista ja säännöistä, joiden osalta voit nyt poikkeusoloissa joustaa ja jotka pystyt sietämään. Tunnista pari tai kolme asiaa, joissa et jousta, ja tee ne selväksi,” Sorkkila vinkkaa.

”Ei pidä tavoitella supernaisen tai -miehen sädekehää. Poikkeuksellisissa tilanteissa tarvitaan poikkeuksellisia toimintatapoja ja itsemyötätuntoa”, Aunola lisää.

Kotiin jäävä osapuoli alttiimpi vanhemmuuden uupumukselle

Tutkijat muistuttavat vanhempia vastavuoroisen tukemisen tärkeydestä.

Monissa perheissä toinen vanhempi on nyt ehkä kokonaan kotona ja toinen työskentelee saman katon alla täysillä.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kotiin jäävät vanhemmat ovat kaikkein alttiimpia vanhemmuuden uupumukselle.

Siksi on tärkeää, että kodin ulkopuolella työskentelevä ymmärtää kumppanin tilanteen kuormittavuuden ja osoittaa tukensa tälle tilanteeseen sopivalla tavalla.

Anna lasten auttaa

Lapset voi sitouttaa mukaan kotitöihin. Sovitaan yhdessä, miten kotityöt jaetaan: kuka haluaa auttaa tiskaamisessa, kuka pöydän kattamisessa, entä siivoamisessa?

On parempi antaa kokemus valinnanmahdollisuudesta kuin vain määrätä tehtäviä. Myös pienemmille voi antaa ikään sopivia tehtäviä, vaikka lelujen korjaamisen lattialta.

”Tässä on tilaisuus kehittää keskinäistä tukea ja yhteishenkeä perheenä”, Sorkkila kannustaa.

Suunnittelu tuo päiviin ja viikkoihin ryhtiä

Lapset eivät ole tottuneet suunnittelemaan itse päivänsä tahtia.

Vanhemman kannattaa yhdessä lasten kanssa laatia päivä- ja viikko-ohjelma niin, että se sisältää vaihtelevasti luovaa tekemistä, liikuntaa ja fyysistä toimintaa, etäkoulua, lukemista ja läksyjä, mutta myös rentoutushetkiä.

Kaikki tunteet sallittu

Tunteitaan ei kannata kavahtaa. Kielteisetkin ajatukset ovat tavallisia hankalissa tilanteissa. On kuitenkin tärkeää tunnistaa tilanteiden kärjistyminen ja oman jaksamisen rajat ajoissa ja hakea apua.

”Kun tunnet itsesi ylikuormittuneeksi, käy vaikka ihan kirjaimellisesti haukkaamassa happea. Mutta, jos olet todella umpikujassa, etkä tiedä miten selvitä eteenpäin, soita terveydenhuollon ammattilaiselle”, Aunola ja Sorkkila muistuttavat.


10 keinoa vanhemmille korona-ajasta selviytymiseen

1. Luota itseesi vanhempana

Vanhemmuus itsessään vaatii sopeutumiskykyä. Jos olet sopeutunut tähän mennessä, ei ole mitään syytä epäillä, ettetkö vanhempana mukautuisi nykyiseenkin tilanteeseen. Anna aikaa itsellesi sopeutua ja luota itseesi!

2. Älä uhraudu, jos se kuormittaa sinua

Se, että lapsesi ovat kotona, ei tarkoita, että sinun pitäisi viettää päivät heidän kanssaan leikkien, ja vielä vähemmän, että sinun pitäisi pakottaa itsesi esimerkiksi pelaamaan pelejä, joista et pidä. Tärkeää on viettää laadukasta aikaa yhdessä: tehkää asioita, joista kaikki pidätte.

3. Ole joustava

Poikkeuksellisissa tilanteissa voi ottaa käyttöön poikkeuksellisia sääntöjä. Et ole huono vanhempi, jos muutat joitain perheenne sääntöjä tehdäksesi yhdessä elämisen helpommaksi poikkeusaikana. Joitakin sääntöjä täytyy ehkä pehmentää ja luoda tilalle uusia. Tärkeää on käydä säännöt avoimesti keskustellen perheessä yhdessä läpi.

4. Älä epäröi osallistaa lapsiasi

Selitä heille uusi tilanne, ja sopikaa yhdessä, miten kotityöt jaetaan: kuka haluaa auttaa tiskaamisessa? Kuka pöydän kattamisessa ja siivoamisessa? Roskien viennissä? jne. On parempi antaa lasten valita – tai saada kokemus valinnanmahdollisuudesta – kuin ylhäältä päin vain määrätä tehtäviä.

5. Rytmitä ja strukturoi lastesi päiviä

Lapset eivät ole tottuneet määräämään tahtia itselleen; päiväkoti tai koulu on tehnyt sen tähän mennessä. Ilman päivässä olevaa rakennetta seurauksena on helposti vetelehtiminen: Lapset eivät enää tiedä, mitä tehdä ja siirtyvät ehkä toiminnasta toiseen saattamatta mitään loppuun.

6. Toteuta haaveita

Jos pidät improvisoimisesta ja nykyinen elämäsi mahdollistaa sen, käytä tilanne nyt hyödyksi ja toteuta lastesi kanssa asioita, joista aiemmin olet haaveillut muttet ole löytänyt niille aikaa. Esimerkiksi jos olet haaveillut puutarhan laitosta, jonkin tietyn elokuvan katsomisesta tai jonkin isomman urakan tekemisestä kotona, nyt saattaisi olla hyvä hetki toteuttaa näitä haaveita.

7. Valitse taistelusi

Ei ole mahdollista olla läsnä joka tilanteessa ja vahtia joka asiaa eikä nyt ole aika olla sotasilla lasten kanssa. Anna lastesi tietää, että olet tämän poikkeustilan vuoksi nyt ‘rennompi’ joidenkin asioiden suhteen (esim., huoneen siisteys, ruutuaika, jne.) mutta on joitakin asioita, joista pidetään kiinni ilman kompromissia (esim. ei sallita sisarusten välistä väkivaltaa). Mieti etukäteen seuraukset ja kerro lapsillesi selvästi seurauksista, mitä rikkomuksista seuraa. Tämän jälkeen ole johdonmukainen. Jos sääntöä rikotaan, toteuta seuraus.

8. Sinun ei tarvitse olla superihminen

Et voi olla koko ajan täysillä kolmoisroolissa – työntekijänä, vanhempana ja lastesi opettajana. Se ei ole mahdollista ilman uupumukseen ajautumista. Myös tässä sinun tulee valita – ja hyväksyä, että valinta tarkoittaa jostain luopumista. Poikkeuksellisissa tilanteissa tarvitaan poikkeuksellisia toimintatapoja ja itsemyötätuntoa. Kaikkeen ei pysty eikä tarvitse pystyä!

9. Tukekaa toinen toisianne vanhemmuudessa

Nykyinen tilanne voi hankaloittaa yhteisvanhemmuutta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kotiin jäävät vanhemmat ovat kaikkein alttiimpia vanhemmuuden uupumukselle. Siksi on tärkeää, että kodin ulkopuolella työskentelevä vanhempi voi, jos ei suoranaisesti auttaa, niin ainakin ymmärtää kumppanin tilanteen haastavuuden ja osoittaa tukensa tälle sanoilla ja pienillä eleillä.

10. Opettele tunnistamaan tunteesi ja hae tarvittaessa apua

Kyllä, haluat ehkä heittää lapset ikkunasta ulos. Se on täysin normaalia. Normaalia sen sijaa ei ole toimia tuon tunteen mukaisesti. Kun tunnet itsesi ylikuormittuneeksi, käy haukkaamassa happea. Ja jos olet todella umpikujassa etkä tiedä miten selvitä eteenpäin, soita terveydenhuollon psykologille tai neuvolaan. On tärkeää tunnistaa tilanteiden kärjistyminen ja oman jaksamisen rajat ajoissa ja hakea apua.

Lähde: International Investigation of Parental Burnout (IIPB) -tutkimushankkeen neuvot vanhemmille korona-ajasta selviämiseen

Artikkelin kuva: Kelly Sikkema

guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit