Tunnetko olosi yksinäiseksi? 9 käytännön konstia olon helpottamiseksi

| |

Onko sinulla yksinäinen olo juuri nyt? Katso lista käytännönläheisistä keinoista ja neuvoista, joilla voit helpottaa oloasi heti.

1. Uppoudu suosikkisarjaasi

Melkein kaikilla on televisiosarja tai kaksi ylitse muiden, joiden pariin haluaa palata kerta toisensa jälkeen  – vähän kuin ystävien luo.

Ei haittaa, vaikka olisit nähnyt kaikki jaksot jo ainakin seitsemän kertaa, sillä nimenomaan sarjan henkilöhahmojen tuttuus lohduttaa yksinäisinä hetkinä.

2. Kuuntele lempimusiikkiasi

Musiikki ei välitä aivojemme järkevästä kuorikerroksesta vaan painelee ohituskaistaa suoraan syvälle, sinne missä kalleimmat ja kaameimmat tunteemme ja muistomme asuvat.

Mihin aikaan ja paikkaan haluaisit paeta yksinäisyyttäsi juuri nyt? Mikä kappale tai bändi voi viedä sinut sinne? Pistä levy pyörimään ja lähde matkalle.

3. Tee jotain luovaa

Ai et ole ns. taiteellinen tyyppi? Anteeksi, mutta kuka sanoo, että luovuus on taiteilijoiden yksinoikeus.

Kuka tahansa voi tarttua pensseliin tai kameraan. Koota leikekirjaa tai virkata. Opetella steppaamaan. Laulaa kurkku suorana. Kirjoittaa runon. Keksiä palindromin.

Parasta luovuudessa on, että se ei tunne rajoja. Ja että monesti se saa ajan lentämään. Yksinäisyyden murehtiminen unohtuu hetkeksi, kun käsillä ja päällä on muuta tekemistä.

4. Anna kirjan viedä uusiin maailmoihin

Kirjat ja tarinat ovat ihmeellisiä. Olitpa missä ja miten yksinäinen tahansa, sinun ei tarvitse kuin avata kirja – ja kuin taikaiskusta olet jossain aivan muualla!

Minne haluaisit juuri nyt? Suurkaupungin yöhön tai kaukaiseen merenrantakylään? Tai ehkä kokonaan toiselle planeetalle, merten syvyyksiin tai vaikka valaan vatsaan?

Kirjan avaamalla pääset pakoon yksinäisyyttäsi, tuosta vain.

5. Mene sosiaaliseen mediaan

Some, joskus kirous, joskus siunaus. Yksinäisinä hetkinä sosiaalinen media voi joka tapauksessa olla kultaakin kalliimpi. Sieltä on mahdollista löytää valtavasti lohtua ja juttuseuraa, monesti myös tuntemattomista.

Etsiydy ryhmiin, joissa on kanssasi samanhenkisiä tai samoista asioista kiinnostuneita tyyppejä ja hyppää mukaan keskusteluun.

”Kukaan meistä ei ole jollain arvoituksellisella sisäsyntyisellä tavalla toisille kelpaamaton.”

Joskus se tietysti on helpommin sanottu kuin tehty, sillä epävarmuus omasta kelpaavuudesta kasvaa pitkään jatkuvassa vastentahtoisessa yksinäisyydessä. Miksi sanoisin mitään kenellekään, kun ketään ei kuitenkaan kiinnosta?

Toivottavasti kuitenkin rohkaistut juttusille: Se, että uskaltaa antaa jotain – edes pientä – itsestään, otetaan yleensä lämmöllä vastaan. Sitä paitsi, sinun rohkeutesi saattaa toimia rohkaisuna myös jollekulle toiselle yksinäiselle, joka epäröi kontaktin ottamista muihin.

6. Tarjoa apuasi

Tarvitseeko naapuri kauppa-apua tai sukulainen koiranulkoiluttajaa? Kun ojentaa käden toiselle, omassa yksinäisyydessään ei ehdi velloa.

Ja sitä paitsi toisten auttamisesta tulee hyvä mieli, tutkitusti.

7. Hymyile vastaantulijalle

Me suomalaiset emme turhan päiten ota kontaktia. Oma tila ja yksityisyys merkitsee meille paljon. Jos asiointi kaupassa onnistuu sanomatta sanakaan, aina parempi. Ja ihan turha tervehtiä lenkkipolulla vastaan tulevaa.

Yksinäisyys tekee kuitenkin kummia suomalaisellekin. Koronapandemian toisistaan eristämät kansalaiset ovat alkaneet ottaa katsekontaktia ja, kyllä, hymyillä! Näin löydämme uusia keinoja ”tankata” ihmiskontakteja myös vaativissa olosuhteissa ja hyvä niin.

”Yksinäisyys ei ole sinun vikasi.”

Jos et ole vielä testannut, mitä tapahtuu, kun hymyilet tuntemattomille, tee se heti tänään. Palaat kotiin monta hymyä rikkaampana ja kanssakulkijoista säteillyt lämpö mukanasi.

8. Kohtele yksinäisyyttä kuin kylään piipahtanutta tuttua

Yksinäisyys tekee haavoittuvaksi. Mitä pidempään ihminen on yksin, sitä enemmän hän alkaa ajatella, että yksinäisyys ei ole vain olotila vaan osa itseä: En pelkästään tunne yksinäisyyttä vaan olen yksinäinen.

Ota yksinäisyyden tunne vastaan ja hyväksy, että siinä se nyt istuu sohvan nurkassa ja odottaa täysihoitoa. Tunteilla, kuten yksinäisyydellä, on tapana tulla ja mennä oman mielensä mukaan eikä niitä juuri voi estää. Tarmokkaiden torjuntayritysten seurauksena tunne voi piiloutua hetkeksi, mutta vain palatakseen entistä voimakkaampana takaisin jossain toisessa yhteydessä.

Yksinäisyys siis tuli, etkä voi sille mitään. Parasta suhtautua siihen ymmärtäen. Myötätuntoinen suhtautuminen omiin tunteisiin ja niiden hyväksyminen osaksi käsillä olevaa hetkeä vie niiltä terän. Ehkä jo huomenna se on poissa.

9. Älä syytä yksinäisyydestä itseäsi

Jos et ole johdonmukaisesti ilkeällä, epärehellisellä tai väkivaltaisella käyttäytymisellä karkottanut ihmisiä elämästäni, yksinäisyys ei ole sinun vikasi. Ja koska suurin osa meistä on hyvään pyrkiviä ja toisille parasta toivovia, mitä suurimmalla todennäköisyydellä niin olet sinäkin.

Yksinäisyyteen johtavat syyt ovat yhtä kirjavat kuin elämä itse, mutta kukaan meistä ei ole jollain arvoituksellisella sisäsyntyisellä tavalla toisille kelpaamaton.

Jos et selviä hankalien tunteidesi kanssa yksin, hae apua. Terveyskeskuksien lisäksi monenlaista apua löytyy myös verkosta. Tutustu esimerkiksi Suomen Mielenterveysseuran tarjoamiin tukimuotoihin.

Artikkelin kuva: Sasha Freemind

4.8 4 äänet
Mitä pidit?
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
0
Heräsikö ajatuksia? Jätä kommentti!x
()
x