Oletko perfektionisti? Tee perfektionismitesti

| | , ,

”Teen asiat täydellisesti tai en tee niitä ollenkaan.” Jos ajattelet näin, sinussa lienee ripaus täydellisyyden tavoittelijaa. Perfektionismitesti auttaa ymmärtämään, millaisista osasista perfektionismi rakentuu.

Evermindin perfektionismitesti pohjaa perfektionismitutkija Martin M. Smithin kollegoineen kehittämään ajatukseen perfektionismin kolmesta suuresta ydinpiirteestä sekä niitä ilmentävistä 10 ajattelu- ja toimintatavasta.

Kolme perfektionismin ydinpiirrettä tutkijoiden mukaan ovat 1) joustamaton perfektionismi, 2) itsekriittinen perfektionismi ja 3) narsistinen perfektionismi.

Perfektionismin ydinpiirteitä ilmentäviä ajattelu- ja toimintatapoja tutkijoiden mukaan ovat: 1) itseen kohdistuvat vaatimukset täydellisyydestä, 2) perfektionismi itsearvostuksen ehtona, 3) huoli virheiden tekemisestä, 4) omaan toimintaan ja toimintatapoihin liittyvä epävarmuus, 5) itsekriittisyys, 6) olettamukset muiden vaatimasta täydellisyydestä, 7) toisiin ihmisiin kohdistuvat täydellisyyden vaatimukset, 8) äärimmäinen kriittisyys toisten ihmisten vikoja ja virheitä kohtaan, 9) odotukset erityiskohtelusta oman erityislaatuisuuden vuoksi ja 10) oletukset itsestä ylivertaisena muihin nähden.

Smith kollegoineen on kehittänyt teoriansa pohjalta tieteellisessä tutkimustyössä käytettävän mittarin, johon myös tämä perfektionismitesti osin pohjaa.


Perfektionismitesti

Vastaa alla oleviin väittämiin sen mukaan, kuinka samaa tai eri mieltä olet väittämästä. Vältä mahdollisuuksien mukaan neutraaleja vastauksia äläkä pelkää käyttää ääripäitä.

Jos en suoriudu tehtävästä täydellisesti, olen itseeni erittäin pettynyt.
Yritän aina olla niin täydellinen kuin mahdollista.
Vaadin täydellisyyttä perheeltäni ja muilta läheisiltäni.
Tiedän, että olen täydellinen.
Teen asiat joko täydellisesti tai en tee niitä lainkaan.
Mitä täydellisempi olen, sitä enemmän arvostan itseäni.
Minua häiritsee, jos joku ei huomaa, kuinka täydellinen olen.
En voisi enää kunnioittaa itseäni, jos lakkaisin tavoittelemasta täydellisyyttä.
Huomaan nopeasti toisten ihmisten viat.
Jos huomaan tehneeni virheen, minua alkaa hävettää.
Muut ihmiset pettyvät minuun, jos en suoriudu tehtävistäni täydellisesti.
En koskaan tiedä, teenkö asiat varmasti oikein.
Muut valittavat, että vaadin heiltä liikaa.
Suhtaudun äärimmäisen kriittisesti muiden tekemiin virheisiin.
Pienikin tekemäni virhe harmittaa minua pitkään.
Olen oikeutettu erityiskohteluun.
Tunnen epävarmuutta lähestulkoon kaikesta, mitä teen.
Muut ihmiset vaativat minulta liikaa.
Minun on vaikea antaa itselleni anteeksi epätäydellistä suoritusta.
Muut ihmiset ihailevat salaa täydellisyyttäni.

Lähde: Smith, Martin & Saklofske, Don & Stoeber, Joachim & Sherry, Simon. (2016). The big three perfectionism scale: A new measure of perfectionism. Journal of Psychoeducational Assessment. 34. 670-687.

Artikkelin kuva:
Adobe Stock

4.7 3 äänet
Mitä pidit?
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
0
Heräsikö ajatuksia? Jätä kommentti!x
()
x