Mielenterveysongelmat ovat nousseet kymmenessä vuodessa Lasten ja nuorten puhelimen ja nettipalvelujen eniten keskustelluksi aiheeksi. Eniten huolta aiheuttivat masentuneisuus, ahdistuneisuus, itsetuhoiset ajatukset ja syömiseen liittyvät ongelmat.
Kymmenen vuotta sitten mielenterveysaiheet olivat MLL.n auttavien puhelin- ja nettipalvelujen kuudenneksi yleisin keskusteluaihe. Viime vuonna mielenterveyteen liittyvistä asioista puhuttiin palvelussa eniten.
Ongelmat kasaantuvat
Huolta aiheuttivat masentunut mieliala tai ahdistuneisuus, itsemurha- tai kuolemanajatukset sekä syömiseen liittyvät ongelmat.
”Valitettavan tyypillistä yhteydenotoille on se, että samalle lapselle tai nuorelle kasautuu useita ongelmia. Jo 14-vuotiaan lapsen elämää voivat kuormittaa monet sekä perheen tilanteeseen että omaan jaksamiseen liittyvät asiat, kaverihuolet ja oppimispulmat”, auttavien puhelin- ja nettipalvelujen suunnittelija Heidi Holappa sanoo.
Kynnys hakea apua on liian korkea
Mielenterveyteen liittyvien yhteydenottojen osuuden kasvaminen on merkki siitä, että osalle lapsista ja nuorista avunhakemisen kynnys on liian korkea. Iso joukko apua tarvitsevia nuoria myös jää ilman tukea. Kun apua ei ole saatavilla, ongelmat kasvavat ja tilanteet kriisiytyvät.
Hoitamattomat mielenterveysongelmat heikentävät lapsen hyvinvointia tuntuvasti.
”Huolta aiheuttivat masentunut mieliala tai ahdistuneisuus, itsemurha- tai kuolemanajatukset sekä syömiseen liittyvät ongelmat.”
Kansallisen mielenterveysstrategian yhtenä painopisteenä on lasten ja nuorten mielenterveys ja sen tukeminen arjessa. Iso osa lapsista ei kuitenkaan uskalla tai osaa hakea oma-aloitteisesti apua.
Onkin tärkeää, että esimerkiksi koulupsykologit ja -kuraattorit toimivat kouluissa osana lasten arkea.
”Meille tulevat tuhannet yhteydenotot osoittavat, kuinka tärkeää on, että lasten ja nuorten lähellä on helposti lähestyttäviä ammattilaisia, jotka lapset tuntevat. Vakavatkin tilanteet lapsen elämässä jäävät aikuisilta näkymättömiin, jos lähiammattilaisten läsnäoloon ei panosteta riittävästi”, auttavien puhelin- ja nettipalvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa vastattiin viime vuonna lähes 17 000 yhteydenottoon.